Mon amie blev til på en regnful midsommeraften i slutning af 40'erne da marianne Westman, kun 22 år gammel, skitserede en hvid blomst. Efter at have afsluttet sin uddannelse på Konstfack blev skitsen af den lille blomst starten på en fantastisk designkarriere. Marianne havde en drøm om at åbne sit eget keramikværksted i hjembyen Falus, men gik modvilligt med til at udvikle Mon Amie sammen med Rörstrand. Blomsten fik sin koboltblå, og på det tidspunkt kunne ingen forestille sig, at mønsteret ville sætte sit præg på svensk designhistorie. I år markerer Mon Amies 70-års jubilæum, og vi vil gerne give det elskede stel lidt ekstra opmærksomhed.
Mon Amie er en af Rörstrands mest elskede serier gennem tiderne. Porcelænet er blevet lige så indlysende som midsommertraditionen med syv puder under puden, og selv i dag forelsker designfans seg i det blåblomstrede stel. Til fester såvel som hverdagsbrug dækkes der op med i hjem i hele Norden.
"Klirren fra det blomstrede kagefad lyder præcis som for 70 år siden. Det er utroligt, hvordan dette indlysende design har bragt folk sammen i årtier. Stemmerne omkring bordet, traditionerne og kagerne er måske nye, men Mon Amies karakteristiske mønster er det samme," siger Petra Mattsson, Brand Marketing Manager & PR, Rörstrand.
Stellet indeholder en bred vifte af dele - fra skåle og tallerkener til karafler, kopper og krus. De stilfulde og klassiske farver gør det meget nemt at kombinere med andet stel for at få den perfekte bordopdækning. Mønstret er tidløst og har vist sig at være uafhængigt af både trends og sæsoner. Der er altid en lejlighed til at dække bordet med Mon Amie!
Det første oplag af Mon Amie blev produceret i 1952, og i 2008 blev serien relanceret som en hyldest til Marianne Westmans 80-års fødselsdag. Der blev lanceret et opdateret middagsstel, herunder skåle og kopper i nye størrelser og former. Nu hvor Mon Amie fylder 70 år, ønsker vi at fejre Rörstrand og Mariannes utrolige succeshistorie endnu en gang ved fortsat at inspirere folk med mønstret, der aldrig falmer.