Nyheder

Kay Bojesen – Interview med Design Manager Janus Højgaard

En af de største navne inden for design er uden tvivl Kay Bojesen. Mærket er kendt for sine trælegesager og nok allermest kendt for den ikoniske abe i teak og limbatræ, som Kay designede i 1951. En abe med en umættelig popularitet. Under efterårets pressedage fik vi mulighed for at sætte os ned sammen med Janus Højgaard, design manager hos Kay Bojesen Denmark og fik en snak om Kay Bojesen som varemærke og den ikoniske abe i træ.

Artiklen blev publiceret 2019-09-20

Janus Højgaard om Kay Bojesen

Kay Bojesen var en dansk sølvsmed og designer som begyndte sin karriere som lærling hos Georg Jensen i årene 1906 til 1910. I 1913 åbnede han sit eget firma i København og begyndte 9 år senere at producere sine første trælegesager. I begyndelsen af 30'erne blev Kay ansat som kunstnerisk leder på porcelænsfabrikken Bing & Grøndahl, men fortsatte nogle år efter med sit eget firma som sølvsmed og producent af legetøj i træ. Den absolut mest populære af disse figurer, aben, er blevet et ikon for varemærket og dens popularitet virker ikke til at blive mindre lige med det samme. Men Kay Bojesen har lavet meget mere for designverdenen end at producere en højt elsket abe. 

Janus Højgaard er i dag design manager på Kay Bojesen Denmark og er ansvarlig for udvikling af nye produkter. Når vi spørger hvad han tror Kay har betydet for dansk design svarer han; Han har haft større indvirkning end man tror. Det danske design er ofte stringent men Kay tilførte mere humor. Det interessante er, at han privat var meget politisk og alvorlig, men mente at design skulle være let og var derfor med til at revolutionere legen for børn.

Kay Bojesen og hans populære abe
Produktion hos Brdr. Krüger
Janus Højgaard, design manager på Kay Bojesen Denmark

Forståelse for omverden - dengang og nu

Signifikant for Kay Bojesen var, at han hele tiden tilpassede sig nutiden. Efter krigen var økonomien ikke den samme og han begyndte derfor at fremstille design i træ som var betydelig billigere, fortæller Janus.

At tilpasse sig nutiden er noget Kay Bojesen som varemærke fortsætter med også i dag. Blandt andet imødekommer de markedets øget krav på miljøbevidsthed gennem at produkter og emballage er FSC-certificeret. De har også en plantage hvor de får deres teak fra.

"Man kan ikke lave en ny figur og kalde det for Kay Bojesen. Jag har for stor respekt for Kay til at ændre noget så ikonisk."

Fra arkivet til fremtidens marked

Noget som derimod består, er designet. Man kan ikke lave en ny figur og kalde det for Kay Bojesen. Jag har for stor respekt for Kay til at ændre noget så ikonisk. Når nye produkter tages frem, er det ved at kigge meget i arkiverne og tilpasse efter nutiden. Et eksempel er efterårets nyhed, pandaen som er baseret på Kay Bojesens bjørn fra 1952, med mindre ændringer i udseende og i farve. Udover arkiverne, arbejder jeg tæt sammen med tre af Kay Bojesens børnebørn for at sikre mig at hans ånd lever videre i de nye kollektioner.

Når det kommer til den ikoniske abe, så findes der ikke et svar på hvorfor den er så populær som den er. Forskere har forsøgt at analysere hvorfor den er så elsket, men et direkte svar findes ikke. Det er den bare, fortæller Janus.

Måske er det fordi den repræsenterer alt det som Kay Bojesen står for: Humor, håndværk og innovation.

Klassiske træfigurer fra Kay Bojesen

Vi har scoren null fra 10 baseret på 0 anmeldelser. Powered by:Trustpilot