Artiklen blev publiceret 2019-09-11
Det er hvad Kähler fejrer i 2019. Kähler fastslår tidligt sit navn ved modigt og innovativt at forandre markedets syn på keramik og kunst. Det store eventyr startede for alvor da Herman August Kähler, Herman J. Kählers søn, i 1875 overtog fabrikken i Næstved. Man begyndte at eksperimentere med former, glasering og teknikker for at skabe kunst som gjorde sig bemærket internationalt.
På Paris World Expo 1889 kunne Herman August Kähler afsløre et produkt helt dækket i den, for tiden, meget eksklusive metalliske røde glasering som tidligere kun blev anvendt til mindre dekorationsdetaljer. Den tekniske kundskab som Kähler viste skabte stor opmærksomhed og vandt mange priser samt et øget salg verden over.
Efter nogle års dvale satte Kähler i 2007 igen igang i sin produktion og første mødet med markedet var den klassiske Omaggio. Det originale design for vasen er af Tulle Emborg, en af Kählers dygtigste kvindelige malere fra 30'erne og 40'erne. Da vaserne i 2007 fik nyt liv, var det af den danske designduo Stilleben. Omaggio er idag kendt på det internationale marked som den danske designvase.
Samarbejde med designere, innovation og et troskab til sin arv er alle en del af Kählers DNA, både når man ser tilbage på de 180 år der er gået, men også når firmaet ser fremad. Passionen for at skabe i ler og keramik driver Kähler kontinuerligt fremad og tilbyder dansk design af højeste kvalitet.
For os er Kähler en naturlig del af dansk designhistorie og fremtid. Med serier som Omaggio og Hammershøi, med produkter som vaser, service og smukke keramikfigurer er Kähler uden tvivl et mærke med noget for enhver smag.